Liebe Schülerinnen und Schüler, liebe Eltern, liebe Besucherinnen und Besucher unserer Homepage,
wir freuen uns über das Interesse an unserer Schule und heißen euch und Sie herzlich willkommen auf der Homepage der Rumold-Realschule.
Mit Freude und Verantwortung mitgestalten!
Dies fasst sehr gut zusammen, wofür wir und unsere Schule stehen: Es ist uns sehr wichtig, dass wir als Schulgemeinschaft zusammen planen und umsetzen, was für eine gut aufgestellte Schule der Zukunft wichtig ist – für einen Ort, an dem die Schülerinnen und Schüler gerne lernen, einem Ort, an dem die Lehrerinnen und Lehrer gerne arbeiten, an dem sich alle wohlfühlen.
Als zweizügige Realschule in Kernen-Rommelshausen legen wir daher auch großen Wert auf einen Lernort in einem Umfeld der gegenseitigen Wertschätzung.
Natürlich bildet der Unterricht den Kern unserer Arbeit an der RRS und doch ist darüber hinaus die Stärkung unserer Schülerinnen und Schüler, soziale Verantwortung zu übernehmen, ein zentrales Anliegen: Verantwortung für sich selbst und andere, Verantwortung für das eigene Handeln, Verantwortung innerhalb der Schulgemeinschaft. So gestalten unsere Schülerinnen und Schüler das Schulleben an der RRS verantwortungsvoll aktiv mit:
In der SMV, indem sie viele Aktionen, wie beispielsweise Sportveranstaltungen für die Klassen 5-10 oder eine mehrtägige Fahrradtour für die Klassen 5 und 6 planen und durchführen.
Durch Ideen, die im Unterricht entwickelt werden und die für die gesamte Schulgemeinschaft ein großer Gewinn sind. So gibt es nun auch einen Wasserspender an der RRS, der durch eine Projektidee von Schülern der Klassenstufe 9 allen kostenfrei während des Schultages Wasser zur Verfügung stellt.
In der tagtäglichen Verantwortung sind unsere Schulsanitäterinnen und Schulsanitäter für die Mitschülerinnen und Mitschüler, die akut gesundheitliche Beschwerden haben und Hilfe benötigen.
In der Teilnahme an unseren weiteren AG-Angeboten für die Klassen 5-10 sowie als Streitschlichterinnen und Streitschlichter zeigt sich ebenfalls dieses Engagement.
Als Schulgemeinschaft sind wir auch im konstruktiven Austausch über die weitere Entwicklung und Ausrichtung unserer Realschule: Die digitale Ausstattung aller Klassenzimmer und Fachräume gehört ebenso dazu wie die angestrebte Neugestaltung des Schulhofs und Möglichkeiten für die Mittagspause.
Mit Freude und Verantwortung mitgestalten – das ist der Weg, den wir gemeinsam, Eltern, Schülerinnen und Schüler, Schulsozialarbeit und das Kollegium der RRS gehen, mit dem Ziel, dass unsere Schülerinnen und Schüler am Ende ihrer Schulzeit die RRS gestärkt für ihren weiteren Lebensweg verlassen.
Herzliche Grüße
Nadia Bescherer-Zeidan
Rumold Realschule
Schafstraße 48
71394 Kernen
Telefon 07151 – 46189
Fax 07151 - 488815
E-Mail poststelle@rrs.schule.bwl.de
Rumold Realschule
Schafstraße 48
71394 Kernen
Telefon 07151 – 46189
Fax 07151 - 488815
E-Mail poststelle@rrs.schule.bwl.de
© 2025 | Rumold Realschule
© 2025 | Rumold Realschule
Rumold Realschule Erklärung zur Barrierefreiheit
We firmly believe that the internet should be available and accessible to anyone, and are committed to providing a website that is accessible to the widest possible audience, regardless of circumstance and ability.
To fulfill this, we aim to adhere as strictly as possible to the World Wide Web Consortium’s (W3C) Web Content Accessibility Guidelines 2.1 (WCAG 2.1) at the AA level. These guidelines explain how to make web content accessible to people with a wide array of disabilities. Complying with those guidelines helps us ensure that the website is accessible to all people: blind people, people with motor impairments, visual impairment, cognitive disabilities, and more.
This website utilizes various technologies that are meant to make it as accessible as possible at all times. We utilize an accessibility interface that allows persons with specific disabilities to adjust the website’s UI (user interface) and design it to their personal needs.
Additionally, the website utilizes an AI-based application that runs in the background and optimizes its accessibility level constantly. This application remediates the website’s HTML, adapts Its functionality and behavior for screen-readers used by the blind users, and for keyboard functions used by individuals with motor impairments.
If you’ve found a malfunction or have ideas for improvement, we’ll be happy to hear from you. You can reach out to the website’s operators by using the following email
Our website implements the ARIA attributes (Accessible Rich Internet Applications) technique, alongside various different behavioral changes, to ensure blind users visiting with screen-readers are able to read, comprehend, and enjoy the website’s functions. As soon as a user with a screen-reader enters your site, they immediately receive a prompt to enter the Screen-Reader Profile so they can browse and operate your site effectively. Here’s how our website covers some of the most important screen-reader requirements, alongside console screenshots of code examples:
Screen-reader optimization: we run a background process that learns the website’s components from top to bottom, to ensure ongoing compliance even when updating the website. In this process, we provide screen-readers with meaningful data using the ARIA set of attributes. For example, we provide accurate form labels; descriptions for actionable icons (social media icons, search icons, cart icons, etc.); validation guidance for form inputs; element roles such as buttons, menus, modal dialogues (popups), and others. Additionally, the background process scans all the website’s images and provides an accurate and meaningful image-object-recognition-based description as an ALT (alternate text) tag for images that are not described. It will also extract texts that are embedded within the image, using an OCR (optical character recognition) technology. To turn on screen-reader adjustments at any time, users need only to press the Alt+1 keyboard combination. Screen-reader users also get automatic announcements to turn the Screen-reader mode on as soon as they enter the website.
These adjustments are compatible with all popular screen readers, including JAWS and NVDA.
Keyboard navigation optimization: The background process also adjusts the website’s HTML, and adds various behaviors using JavaScript code to make the website operable by the keyboard. This includes the ability to navigate the website using the Tab and Shift+Tab keys, operate dropdowns with the arrow keys, close them with Esc, trigger buttons and links using the Enter key, navigate between radio and checkbox elements using the arrow keys, and fill them in with the Spacebar or Enter key.Additionally, keyboard users will find quick-navigation and content-skip menus, available at any time by clicking Alt+1, or as the first elements of the site while navigating with the keyboard. The background process also handles triggered popups by moving the keyboard focus towards them as soon as they appear, and not allow the focus drift outside it.
Users can also use shortcuts such as “M” (menus), “H” (headings), “F” (forms), “B” (buttons), and “G” (graphics) to jump to specific elements.
We aim to support the widest array of browsers and assistive technologies as possible, so our users can choose the best fitting tools for them, with as few limitations as possible. Therefore, we have worked very hard to be able to support all major systems that comprise over 95% of the user market share including Google Chrome, Mozilla Firefox, Apple Safari, Opera and Microsoft Edge, JAWS and NVDA (screen readers).
Despite our very best efforts to allow anybody to adjust the website to their needs. There may still be pages or sections that are not fully accessible, are in the process of becoming accessible, or are lacking an adequate technological solution to make them accessible. Still, we are continually improving our accessibility, adding, updating and improving its options and features, and developing and adopting new technologies. All this is meant to reach the optimal level of accessibility, following technological advancements. For any assistance, please reach out to